Kontakta oss direkt

070-659 74 14

E-post

info@historymystery.se

Öppettider

Mån - Fre 14.00 -17.00 och Lör - Sön 13.00-17.00

Tidsresan – för barnfamiljen (6-14 år)

Birger Jarl behöver hjälp med att grunda Stockholm. I detta mysterium är ni de utvalda Tidsagenterna som med hjälp av en tidskarta ger er ut på en resa genom århundradena och säkerställer att en rad avgörande händelser faktiskt händer och stadens historia inte förändras.

Ni passerar vackra miljöer i Gamla stan och dess närhet samtidigt som ni löser kluriga uppgifter. Eftersom det varken fanns internet eller mobiltelefon under de tidsepoker ni besöker har ni istället en trollstav och besvärjelser till er hjälp. Mysteriet är anpassat så att både barn och vuxna har kul och lär sig spännande Stockholmshistoria.

Tidsåtgång: ca 1,5 h

Antal: 2-6 pers (minst en vuxen per grupp)


Det Stora Owäsendet – Häxanklagelsen

Året är 1676 och det råder häxfeber på Södermalm. Flera kvinnor har redan dömts till döden för att nattetid ha fört barn till Blåkulla. Nu har även er kära släkting Karin Stjärnstråle anklagats efter att hon gjort misstaget att skälla ut Ryttmästare Grås söner. Det finns ett brev som skulle kunna fria Karin från misstankarna. Er uppgift är att hitta brevet . Till er hjälp har ni ett historiskt schatull. Ert äventyr tar er mellan historiska platser och byggnader på Södermalm som spelade centrala roller under häxprocesserna. För att hitta brevet behöver ni steg för steg lösa olika klurigheter. Det är era fötter, era händer och er hjärna som leder er framåt. Under häxprocesserna fanns inga digitala lösningar.

Tidsåtgång: ca 2-3 h

Antal: 2-6 pers


Kungamordet – Konspirationen bakom mordet på Gustav III

Året är 1792 och Sveriges kung Gustav III har just blivit skjuten. Det går rykten i Stockholm om en konspiration bland adelsmännen, men vilka är egentligen inblandade? Er uppgift är att ta reda på vilka som planerat kungamordet och vilka som är oskyldiga. Till er hjälp har ni ett historiskt schatull med ledtrådar och verktyg. Ert detektivarbete tar er igenom gränderna i Gamla stan och till historiska platser. För varje steg närmare lösningen ställs höga krav på er kreativitet. I slutet av 1700-talet fanns inga digitala lösningar. Istället måste ni helt förlita er på er fingerfärdighet och er logiska förmåga.

Tidsåtgång: ca 2-3 h

Antal: 2-6 pers

Bild: Upphovsperson: Göran Schmidt Upphovsrätt: Licensed to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 Unported